29.12.06

Vejret er det ikke lidt uhyggeligt???

Er jeg den eneste der er lidt bange for det ejendommelige vejrlig? Roser som springer ud, sommerfugle og vintergækker m.m. i December! Det er altså ikke bare fordi jeg ønskede mig en hvid jul. Når naturen bliver så forvirret er der en alarmklokke som ringer hos mig. Er det blot et naturligt temperaturudsving som Bjørn Lomborg givetvis ville hævde eller er vi ved hjælp af drivhuseffekten ved at sætte hele klodens klimatiske balance over styr? Sørgelige perspektiver tegner sig ved dramtiske klimaforandringer som ud over at udslette dyrearter og naturfauna har en voldsom indvirkning på fx landbruget og fiskeriet. Her ud over påviste man allerede i den efterhånden meget støvede Brundtlandrapport fra 80èrne en klar sammenhæng mellem ellers ulige størrelser som miljø, økonomi og konflikter (fx regionale krige). Så mon ikke det er på tide at presse, politikere og befolkninger råber vagt i gevær inden katastrofen for alvor bryder ud. Problemet er selvfølgelig som altid penge eller skulle jeg sige dollars da Amerikanerne så vidt jeg har forstået både er de største syndere og de mest modvillige til at nedbringe CO2 udledningen.

7 kommentarer:

Mikkel Zøllner Andersen sagde ...

Ja helt enig. Jeg er bare bange for at dem med magten først reagerer når katastrofen er sket.

Anonym sagde ...

Kære Maria og Mikkel. Uden at ville negligere jeres holdning til CO2 - USA - verdensomspændende begivenheder mere eller mindre, må jeg fra min "humble" lille hybel sige at jeg er i bund og grund er enig med jer i alt i.f.h.t. miljø m.m. Jeg kan alligevel ikke lade være med at citere Storm P. som sagde at hvis vi ikke kan bekymre os om andet - så kan vi da bekymre os om vejret. Måske skal i nyde at blomsterne dog til stadighed og til trods alligevel springer ud. Jeg er varm fortaler for en hvid jul - for en frysende nordpol og en verden i økologisk balance. Og tro mig, jeg gør mit! Og trods USA og andre voldmægtige faktora må jeg til stadighed tro på forskellen der gør en forskel. Og så længe jeg selv gør en forskel tror jeg på det. Både på livet og miljøet.Udover at I sikkert gør en masse må jeg bare sige at det er vi mange, mange andre mennesker der støtter op om, og gør noget ved. I er ikke alene. Så udover at kæmpe kampen - så husk at nyde jeres liv. knus. Lene




at sige at jeg - og mange flere garanteret gør noget. kh lene. P,S jeg skulle hilse fra mine komende børnebørn og oldebørn oh sige tak.

Benny sagde ...

Jeg syntes ikke vejret er uhyggeligt. Jeg er på linie med lene og syntes måske også at man skal prøve at se det positive i en lun vinter.
Det "uhyggelige" er ikke vejret. Det uhyggelige er at nogen er så skide ligeglade med jordens og menneskes velbefindende.
At være opmærksom og kritisk, det syntes jeg også man skal være, men jeg kan ikke mobilisere en katastrofestemning - de lader jeg Jehovas Vidner om.
UPS! Og Lene tuind tak for din julehilsen!
:o)

Anonym sagde ...

Intet i denne verden kan, som vejret bringe mennesker sammen. Og tak for det. Tak for det- for så fik jeg en hilsen fra min onkel Benny. Mest af alt - uanset vejret - sætter jeg pris på det!Hilsen fra mennesker jeg har holdt af hele mit liv betyder lige nu mere end tåge, dis, frost eller ej. Tak Benny for din "tilbagehilsen" den er saftsuseme modtaget og modtaget med glæde k.h. Lene

Mikkel Zøllner Andersen sagde ...

Ja man skal altid huske at leve livet og at leve i nuet, samtidigt med at man måske på sin (Læs: min) egen lille ydmyg måde søger at påvirke folk så andre i fremtiden forhåbentligt har samme muligheder for at nyde deres eksistens. Men der er så meget at tage fat på for at skabe en bedre verden at man godt forstår dem som bliver helt opgivende. Jeg tror dog det er vigtigt at så mange som muligt søger at gøre en lille forskel, uanset om det drejer sig om fattigdom, aids, sult, klimaforandringer, krig osv.. Jeg er iøvrigt enig i at det er uhyggeligt hvordan mennesker med penge og magte forvalter dette. Men perspektiverne ved en varig klimaforandring syntes jeg nu også er rimelig scary. Derfor min "frygt" for de forunderlige vejrfænomener. Dejligt med lidt debat her på siden!!! :)

Anonym sagde ...

Jamen kæreste Mikkel. Så vidt jeg kan se, så gør du alt hvad der er dig p.t. muligt, for at ændre verden - og hvad mindre eller mere kan nogen mennesker gøre?Du går helhjertet ind for sagen og du spreder budskab og hvad mere kan bare et menneske gøre? Et er at være vred på at nogen har gjort nogen ondt og hvad kan vi bruge det til? Vi kan ikke ændre på fortiden men til gengæld kan vi skabe en fremtid????

Mikkel Zøllner Andersen sagde ...

Hørt!!! Altså det med fremtiden. Ville så gerne gøre lidt mere sådan fysisk hvis i forstår. Laver noget socialt arbejde som frivillig på en cafe, men kunne også godt tænke mig at få gang i det politiske på forskellig vis igen. Er blot passivt medlem af SF for nuværende. Måske det kommer i den nærmeste fremtid nu hvor min angst er på retur. :)

Den korteste vej mellem to mennesker er et smil!