28.12.06

OM ÅND OG ÅNDELIG OPVÅGNING.

Har tænkt en del over begrebet ånd på det seneste. Nogen taler om åndelig opvågning, hvilket tidligere umiddelbart vækkede nogen negative associationer i mig i retning af at andre ønskede at man skulle tilslutte sig en bestemt religiøs opfattelse. Ånd forbindes da ofte også med noget religiøst da det ses som en kontrast til det legmelige eller fysiske hvorved begrebet får en overnaturlig karakter. Uanset om ånd blot er et menneske skabt begreb eller en eksistens som lever videre efter døden, så rummer det efter min mening blandt andet skaberkraft. Mange har prøvet den oplevelse at ånden er over dem typisk i forbindelse med kreativ udfoldelse i ordets bredeste forstand. Mange kunstnere, men også videnskabsfolk, fortæller at det føles som om at de får en intuition, en indsigt eller bliver en del af noget som er større end dem selv. Og jeg tror at de fleste mennesker som har skubbet til deres egne grænser har haft sådanne oplevelser. For mig at se rummer åndlighed både det tankemæssige i og med at man søger indsigt, det følelsesmæssige i og med man filosofere over hvad forskellige størrelser betyder for en og det kunstneriske når man forsøger at omsætte denne indsigt og disse betydninger i noget produktivt. Et åndligt mennesker er derfor for mig et menneske med en stor personlig integritet, egne værdier og skabertrang. I den forstand skal det være et af mine største ønsker at være et åndligt menneske, at opnå åndlig opvågning. Hvad er dit forhold til ånd og åndelighed?

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg vil gerne være med på at filosofere kort over ånd og åndelig opvågning. For mig er ånd bl.a. inbegrebet af det andre måske ville kalde aura. Det hvert enkelt menneske udstråler med sin umiddelbare tilstedeværelse. Ikke nødvendigvis en fysisk tilstedeværelse, men ligeså meget tilstedeværelsen i mine tanker som hvert enkelt menneske jeg har kendskab til, fremkalder. Det er alle de signaler jeg modtager - eller vælger at modtage. Ånd er det du som menneske giver mig og ånd er dermed også det jeg sender ud i verden til andre modtagere. Det er for mig det vi ser i hinanden og den tilgang vi vælger overfor andre mennesker og til verden generelt. Ånd er også noget vi kan samskabe imellem os. Måske endda uden at tale sammen. Bare ved at tænke positive og anerkendende tanker om hinanden i en gruppe, skabes med et en usagt fælles ånd. Åndelig opvågning tror jeg sker den dag du og jeg møder verden som vi gerne vil ha den møder os. Når gi' bli'r til mere end ta'. Når du bliver til mere end jeg.Når spørgsmålene til dig bliver flere end svarene fra mig. Så sker der - tror jeg på, en åndelig opvågning, som gør klogere. For mig er ånd dermed også tankevirksomhed. Wittgenstein har udtrykt noget a la: "Tanken er for sproget, hvad buret er for fuglen" - tror jeg og i tanken skabes den gode ånd eller den ånd der gør os utrygge i verden. Så i vores tanker skaber vi angst og frygt eller vi kan skabe kærlighed og frihed. Og Kære Mikkel: Du udstråler i den grad den gode ånd bl.a ved din side her, dine tanker og bekymringer om verden og som den søde fætter du også er til mig og ikke mindst alene med din tilstedeværelse i verden og i mine tanker. Knus Lene. P.s. Jeg er spændt på hvordan det her virker rent teknisk - om kun du for min kommentar eller hvad? Lær en ny ting hver dag i livet, det må være start på en alderdom i ydmyghedens klogskab.

Mikkel Zøllner Andersen sagde ...

Tusinde tak for de meget kloge og smukke ord!!! Virkelig stof til eftertanke! Din kommentar kan alle som kigger forbi se. Er du selv ved at bygge en blog? I så fald vil jeg glæde mig til at se den. Rigtigt godt nytår Lene. Kommenterer muligvis yderligere på dine spændende overvejelse om åndelighed når jeg har tygget lidt på det du skrev. Det gjorde virkeligt indtryk. Kig snart forbi med en kommentar igen. :)

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

Den korteste vej mellem to mennesker er et smil!